زهرا امام / نوروفیدبک / درمان پانیک با نوروفیدبک
۶ دقیقه
درمان پانیک با نوروفیدبک

درمان پانیک با نوروفیدبک

آنچه می خوانید...

درمان پانیک با نوروفیدبک به چه صورت است؟ حملات پانیک برای هر فردی ممکن است رخ بدهد. افرادی که دچار این حملات می‌شوند می‌دانند که حمله‌ی پانیک تا چه حد می‌تواند وحشتناک باشد. این حملات با علائم فیزیکی مانند درد قفسه سینه، ضربان قلب، حالت تهوع، احساس ضعف، سرگیجه، نفس تنگی و لرزش همراه است که ممکن است برای ۱۰ دقیقه و یا بیشتر ادامه داشته باشد. درمان‌های متعددی برای این حملات در دسترس است اما درمان نوروفیدبک یک روش ساده و غیرتهاجمی برای تنظیم مجدد سیستم عصبی و پایان دادن به حملات پانیک است که در ادامه‌ی این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

درمان پانیک با نوروفیدبک

مکانیسم درمان پانیک با نوروفیدبک

درمان نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که در واقع روشی ساده و غیرتهاجمی برای تنظیم مجدد سیستم عصبی است. بیوفیدبک عملکردهای فیزیکی بدن مانند تنش‌های عضلانی، دمای دست، فعالیت غدد عرق در نوک انگشتان، تغییرات ضربان قلب و … را اندازه گیری می‌نماید و بر بهبود فعالیت‌ها الکتریکی در مغز که به وسیله‌ی امواج مغزی اندازه گیری می‌شود تمرکز دارد.

درمان نوروفیدبک روشی برای پایان دادن به حملات پانیک، چرخه‌ی استرس، نگرانی و احساس سرگیجه است.در طی جلسه‌ی درمان، حسگرهایی جهت اندازه گیری و ثبت فعالیت مغزی استفاده می‌شود و سپس یافته‌هایی که از این حسگرها به دست آمده جهت اییجاد پروتکل‌هایی درمان نوروفیدبک برای درمان حملات پانیک استفاده می‌شود. پروتکل‌ها درمان نوروفیدبک برای هر بیمار و با توجه به نیازهای او به صورت منحصر به فرد و سفارشی طراحی می‌شود.

درمان نوروفیدبک به بیماران مبتلا به پانیک کمک می‌نماید تا از ارتباط بین ذهن و بدن جهت رسیدن به آرامش عمیق‌تر استفاده نمایند و با انجام تمرین تکنیک‌های خودتنظیمی که در طول درمان به آن‌ها آموزش داده می‌شود از حملات پانیک در آینده پیشگیری نمایند و علائم حمله‌ی پانیک را کاهش دهند. در واقع بیماران پس از درمان نوروفیدبک می‌توانند حملات پانیک را کنترل نمایند.

بیشتر بخوانید: تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز

مکانیسم عصبی حمله‌ی پانیک

حمله‌ی پانیک واکنش طبیعی بدن است. در واقع حمله‌ی پانیک یک مکانیسم محافظتی است که بدن را در برابر یک تهدید آماده می‌نماید. این واکنش زمانی که در حال فرار از دست یک خرس هستید بسیار عالی است اما زمانی که در حال رانندگی با ماشین هستید و یا هنگامی که قصد سوار شدن به هواپیما را دارید این واکنش می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی شود. آمیگدال قسمتی در مغز است که به تهدیدات و خطرات پاسخ می‌دهد و سیستم عصبی خودمختار را تحریک می‌نماید. اما زمانی که سیستم عصبی را بیش از حد فعال نماید ایجاد تعادل دشوار می‌شود و هنگامی که این اتفاق بیفتد حملات پانیک رخ می دهد که به عنوان نشانه‌ای از اختلال در نظم سیستم عصبی است.

مکانیسم درمان پانیک با نوروفیدبک

نوروفیدبک در درمان پانیک چگونه عمل می‌نماید؟

نوروفیدبک بدین صورت است که در زمان واقعی بیمار می‌تواند از نحوه‌ی عملکرد مغز خود آگاهی یابد و هرگونه درمان و بهبودی که لازم است را انجام دهد. در واقع بیماران تاثیرگذاری بر عملکرد مغز خود را که توسط امواج مغزی ثبت می‌شود را درک و تجربه می‌نمایند.

کندترین امواج مغزی امواج دلتا هستند که در زمان خواب عمیق ایجاد می‌شود. امواج بعدی امواج تتا هستند که در زمان رویاپردازی و یا هنگام شروع خواب داریم. امواج تتا اگر ناکافی باشند یا بیش از حد باشند عملکرد بهینه‌ی مغز را دچار اختلال می‌نمایند.امواج آلفا در زمان استراحت و مدیتیشن در مغز ایجاد می‌شوند. این امواج جهت کاهش اضطراب و توقف حملات پانیک مهم هستند.

امواج بتا سریعترین امواج مغزی هستند که هنگام تمرکز بر فعالیت‌های درسی و شغلی افزایش می‌یابند. افزایش امواج بتا با ایجاد اضطراب مرتبط دانسته شده‌اند. آموزش نوروفیدبک به بیمارن آموزش می‌دهد که الگوهای امواج مغزی را در زمان تمرکز، سازماندهی و بهبود بخشیده و تقویت نمایند تا امواج مغزی سریعتری ایجاد شوند.  همچنین بیماران آموزش می‌بینند که عملکرد مغز خود را به حالت آرامتر تغییر دهند تا از میزان استرس و اضطراب خود کم نمایند.

بیشتر بخوانید: درمان وسواس با نوروفیدبک

جلسات درمان پانیک با روش نوروفیدبک

جلسات درمان پانیک با روش نوروفیدبک

در طی هر جلسه‌ی درمان برای کنترل حملات پانیک، بیمار در زمان واقعی از فعالیت و عملکرد مغز خود آگاهی می‌یابد. سپس با راهنمایی متخصصین آموزش می‌بیند تا واکنش‌های روانی و فیزیولوژیکی خود را نسبت به یک تهدید فرضی شناسایی و تنظیم نماید. بیماران در ادامه‌ی جلسات درمان و با یادگیری و بهبود خودتنظیمی می‌توانند حملات پانیک را متوقف و از بروز آنها پیشگیری نمایند. تعداد جلسات درمان و زمان هر جلسه با نظر پزشک متخصص تعیین می‌شود.

نحوه‌ی نقشه برداری از مغز

اولین قدم درمان نوروفیدبک نقشه برداری از مغز است. جهت نقشه برداری از مغز، حسگرهایی روی پوست سر بیمار قرار می‌گیرد. این حسگرها امواج مغزی را اندازه‌گیری و ثبت می‌نمایند. نتایج با داده‌هایی که از عملکرد یک مغز طبیعی در دسترس است مقایسه می‌شود تا متخصصین بتوانند تشخیص دهند کدام قسمت‌ها مغز دچار اختلالاتی مرتبط با علائم پانیک هستند. این اطلاعات در مرحله‌ی بعد جهت آموزش نوروفیدبک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای درمان نوروفیدبک برای حملات پانیک

نوروفیدبک یکی از درمان‌های توصیه شده برای درمان پانیک است به خصوص در مواردی که سایر درمان‌ها با شکست مواجه شده‌اند. با توجه به اینکه نوروفیدبک، درمانی غیردارویی و غیرتهاجمی است و هیچ گونه عوارض جانبی به همراه ندارد می‌توانید با خیال آسوده این روش درمانی را انتخاب نمائید.

علاوه بر درمان حملات پانیک، درمان نوروفیدبک مزایای دیگری نیز به همراه دارد که عبارتند از:

  • بهبود اعتماد به نفس
  • احساس امنیت
  • کاهش استرس
  • درمان افسردگی و اضطراب
  • افزایش تمرکز

درمان‌های کلاسیک که برای حملات پانیک به کار برده می‌شود شامل استفاده از داروهایی جهت آرامش و کنترل اضطراب در زمانی است که بیمار حس می‌کند ممکن است دچار حملات پانیک شود. اما درمان نوروفیدبک به صورت پایدار و طولانی مدت مانع از حملات پانیک می‌شود و بیمار با یادگیری و خودتنظیمی امواج مغزی می‌تواند از وقوع حملات پانیک پیشگیری نماید.

بیشتر بخوانید: درمان اوتیسم با نوروفیدبک

ماندگاری درمان پانیک با نوروفیدبک

ماندگاری درمان پانیک با نوروفیدبک

برنامه‌های درمانی نوروفیدبک بر تقویت ارتباط ذهن و بدن جهت رسیدن به خودتنظیمی تمرکز می‌نماید. به همین دلیل بیماران تا طولانی‌ مدت از درمان‌های دیگر بی‌نیاز می‌شوند.

کلام آخر

درمان پانیک با نورفیدبک یک روش درمانی است که با ادغام فناوری علوم کامپیوتری با رشته‌های پزشکی، رفتارشناسی و علوم اعصاب یک درمان جامع را متناسب با هر بیمار ارائه می‌دهد. بسیاری از بیماران در طی جلسات درمان توانسته‌اند به طور کامل حملات پانیک را از بین ببرند و یا میزان بروز آنها را کاهش دهند. با توجه به اینکه درمان نورفیدبک یک درمان غیرتهاجمی و بدون عارضه است، استفاده از این روش درمان جهت حملات پانیک به بسیاری از بیماران پیشنهاد می‌شود.

زهرا امام (روانشناس)

مشاوره ازدواج ,خانواده ومشکلات زناشویی
درمان اختلالات روانشناختی (وسواس ,افسردگی و…)
- آموزش خانواده(ارتباط موثرزوجین شیوه های فرزندپروری ومهارت های زندگی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *