زهرا امام / مشاوره خانواده / کنترل عصبانیت در همسران
۵ دقیقه
هنگام عصبانیت چگونه با همسر خود رفتار کنیم؟

کنترل عصبانیت در همسران

آنچه می خوانید...

کنترل خشم و عصبانیت در همسران و به طور کلی در زندگی زناشویی، یک مهارت اساسی است که نیاز به آموزش و یادگیری دارد. خشم یک ویژگی طبیعی در وجود انسان است که اگر تحت کنترل و مدیریت ابراز نشود، می تواند به اطرافیان و شریک زندگی آسیب های جدی وارد کند. اما چگونه می توانیم خشم و عصبانیت خود را در زندگی زناشویی کنترل کنیم؟ یا وقتی همسر ما در وضعیت عصبانی و خشمگین قرار دارد چگونه باید با او رفتار کنیم؟

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با راههای موثر جهت کنترل خشم و عصبانیت در ارتباط با همسر آشنا شویم…

کنترل عصبانیت همسران
هنگام عصبانیت چگونه با همسر خود رفتار کنیم؟

علت بروز عصبانیت در همسران چیست؟

در واقع عصبانیت یا همان خشم، یک هیجان کاملا طبیعی است که اغلب از سایر احساسات ناشی می شود: آسیب دیدگی های احساسی هیجانی، ترس و یا نا امیدی. علاوه بر این موارد داشتن مسئولیت های سنگین، فشار های روانی، خستگی جسمی و ذهنی و بیشمار دلیل دیگر برای تجربه خشم وجود دارند. همانطور که حتما آن را لمس کرده اید، زندگی مشترک مسئولیت های سنگین و زیادی را به همراه دارد که می تواند گاهی اوقات باعث آشفتگی و انفجار خشم افراد شود. عملکرد ذهنی و ویژگی های روانی افراد نیز در این پدیده موثر اند. بعضی از افراد به طور طبیعی خونسرد تر بوده و راحت تر می توانند خشم خود را مدیریت کنند؛ در حالیکه ممکن است برخی دیگر، راحت تر دچار عصبانیت شده و یا به اصطلاح زود تر از کوره به در بروند. علت بروز خشم هر چه که باشد، می توان با کمک گرفتن از یک روانشناس راهکارهای ابراز سالم آن را یاد گرفت.

زیرا همانطور که گفتیم خشم یک هیجان طبیعی است که در جریان زندگی به آن احتیاج داریم. هدف و منظور از کنترل خشم و عصبانیت در واقع یاد گرفتن نحوه ی صحیح ابراز کردن آن است؛ به نحوی که باعث نشود به دیگران توهین کرده یا آسیب های عاطفی به آن ها وارد کنیم.

نحوه رفتار با همسر عصبانی!

زهرا امام روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص چگونگی رفتار با همسر، در هنگامی که عصبانی است، اظهار کرد: داشتن یک زندگی آرام با وجود همسر بداخلاق و تندخو باعث آشفتگی روابط می‌شود که با تدبیر و شکیبایی و بدست آوردن بینش بیشتر نسبت به عواقب عصبانیت، می‌توان در روحیات همسر تاثیر گذار بود.

به این فکر کنید، چه دلیلی دارد که همسرتان چنین برخوردی دارد؟ آیا نیاز‌های او برآورده نمی‌شود؟ یا اینکه تندخویی و عصبانیت جزو عادت های رفتاری او شده است؟ و یا اینکه نوع برخورد‌های شما، خشم و عصبانیت را در او بوجود می‌آورد؟ بنابراین پیدا کردن جواب، به شما کمک می‌کند تا بتوانید راه حل مناسبی را برای حل این چالش در زندگی مشترک خود پیدا کنید.

گاهی اوقات ریشه‌های خشم در استرس، ترس و ناکامی است و مردان خشم خود را با زبان کلامی بیان می‌کنند و زنان با گریه کردن.

تکنیک موثر برای کنترل عصبانیت در همسران

  • بهترین روش، شفاف و واضح صحبت کردن با همسر عصبانی است. زمانی که همسر عصبانی شما، آرام است با او صحبت کرده و برایش توضیح دهید که خشم و عصبانیت او موجب آزردگی و دلشکستگی شما می‌شود.

سعی کنید با صحبت‌های منطقی، کوتاه و محبت آمیز او را متوجه عواقب رفتارش کنید. زمانی که شما چنین گفتگویی با همسر خود انجام می‌دهید، لازم است از رفتار‌های مناسب او که مورد تایید و توجه شما می باشد نیز گفتگو کنید و اینکه بسیاری از محبت‌ها و رفتار‌های خوب او را می‌پسندید.

  • به جای درگیری و تمرکز بیشتر بر خشم و ناراحتی ها، بر بوجود آوردن موقعیت‌هایی که شادی آور و خوشایند است تاکید کنید همچنین گاهی اوقات همسرتان متوجه خشم خود می‌شود، ولی در کنترل آن ضعف دارد (عدم کنترل هیجانات) در این مورد با کمک هم سعی کنید راه‌های کنترل خشم را پیدا کنید.
  • ذهنیت منفی به همسرتان نداشته باشید. در هنگام عصبانیت همسرتان از ادامه دادن و بحث کردن بپرهیزید همچنین از مسخره کردن و نیش وکنایه زدن پرهیز کنید.
  • از برچسب زدن مانند بدقول، کله شق، یک دنده، لجباز و… به همسر خود خودداری کنید؛ همچنین علاقه تان را ابراز و اثبات کنید؛ یعنی علاوه بر ابراز محبت کلامی، در رفتار خود نیز این موضوع را روشن کنید.

و به عنوان توصیه آخر؛

  • سعی کنید فهرستی از قابلیت‌ها و صفات مثبت همسر خود را بنویسید. برای ایجاد تفاهم با همسرتان از گوش فعال استفاده کنید به معنا که به صحبت های او خوب گوش کنید.کلامش را قطع نکنید و اجازه دهید که مطالب خود را تا انتها بیان نماید.

خیلی وقت ها ریشه خشم این است که فرد فکر میکند شنیده نمیشود و یا کسی حرف های او را نمی فهمد. اگر بتوانید احساس شنیده شدن به همسر خود بدهید و با او همدلی کنید، می توانید باهم جهت کنترل خشم و عصبانیت او قدم های موثری را بردارید.

زهرا امام (روانشناس)

مشاوره ازدواج ,خانواده ومشکلات زناشویی
درمان اختلالات روانشناختی (وسواس ,افسردگی و…)
- آموزش خانواده(ارتباط موثرزوجین شیوه های فرزندپروری ومهارت های زندگی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *