زهرا امام / مشکلات جنسی / راه‌های درمان بی میلی جنسی در مردان
۵ دقیقه
بی میلی جنسی در مردان

راه‌های درمان بی میلی جنسی در مردان

آنچه می خوانید...

بی‌ میلی جنسی در مردان، وضعیتی است که می‌تواند تاثیرات منفی بر روی بعد روانی و جنسی آنان داشته باشد. این موضوع می‌تواند با عوامل مختلفی از جمله استرس، اضطراب، افسردگی، عوامل روانشناختی، عوامل فیزیکی و مصرف بعضی از داروها مرتبط باشد.

بی میلی جنسی در مردان

چه عواملی موجب بی‌میلی جنسی در مردان می‌شود؟


عوامل زیادی می توانند در کاهش میل جنسی در مردان نقش داشته باشند. برخی از علل شایع عبارتند از:

  1. داروها: برخی داروها مانند SSRIs (مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین)، آنتی آندروژن‌ها، مهارکننده‌های ۵-آلفا ردوکتاز و مخدرها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند که میل جنسی را کاهش می‌دهند.
  2. الکل: مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند میل و عملکرد جنسی را کاهش دهد.
  3. افسردگی: شرایط سلامت روان از جمله افسردگی، می‌تواند بر میل جنسی و تمایل جنسی تاثیر بگذارد.
  4. خستگی: احساس خستگی یا خستگی مداوم می‌تواند میل و انرژی جنسی را کاهش دهد.
  5. اختلال عملکرد جنسی: مسائلی مانند اختلال نعوظ یا انزال زودرس می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.
  6. سوء مصرف مواد: مصرف تفریحی مواد مخدر یا سوء مصرف مواد می‌تواند تعادل هورمونی و عملکرد جنسی را مختل کند.
  7. مشکلات رابطه: مشکلات یا تعارضات درون رابطه، مانند مسائل ارتباطی یا تعارضات حل نشده، می‌تواند بر میل جنسی تاثیر منفی بگذارد.
  8. اختلالات جنسی: شرایطی مانند اختلال بیزاری جنسی یا ترس از تحقیر در طول فعالیت جنسی می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.
  9. بیماری‌های سیستمیک: بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی یا بیماری کلیوی می توانند بر سطح هورمون‌ها و عملکرد کلی میل جنسی تاثیر بگذارند.
  10. کمبود تستوسترون: سطوح پایین تستوسترون که به عنوان هیپوگنادیسم شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی و سایر مشکلات جنسی شود.
  11. استرس: سطح بالای استرس ( استرس کاری، مالی، زندگی شخصی و…) می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد.
  12. کمبود وقت: کمبود وقت برای برقراری ارتباط صمیمی می‌تواند منجر به کاهش علاقه به رابطه جنسی شود.
    ۱۳ . سابقه سوء استفاده جنسی: وجود تجربیات آسیب‌زا در گذشته، مانند سوء استفاده جنسی یا تجاوز، می تواند اثرات طولانی مدت بر میل جنسی و عملکرد جنسی داشته باشد.
  13. مشکلات هورمونی: عدم تعادل هورمونی، مانند پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید، می‌تواند بر میل جنسی تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: آزار جنسی در کودکان

درمان بی_میلی جنسی در مردان

نکته: توجه به این نکته مهم است که این عوامل می‌توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند و ارزیابی جامع توسط متخصص برای تعیین علت زمینه‌ای کاهش میل جنسی و ایجاد یک برنامه درمانی مناسب ضروری است

درمان بی‌میلی جنسی در مردان


شناسایی علت زمینه‌ای کاهش میل جنسی در مردان برای درمان موثر، بسیار مهم است. اگر سطح پایین تستوسترون به عنوان علت احتمالی مشخص شود، درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) به عنوان یک گزینه درمان بیولوژیکی در نظر گرفته می‌شود. هیپوگنادیسم وضعیتی است که با تولید کم تستوسترون مشخص می شود و می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی و مشکلاتی در عملکرد نعوظ شود. هدف TRT افزایش سطح تستوسترون در بدن برای بازگرداندن میل جنسی و بهبود عملکرد جنسی است.


در حالی که در برخی از مطالعات نشان داده شده است که افزایش سطح تستوسترون اثرات مثبتی بر انگیزه و افکار جنسی دارد، مهم است که بدانیم که درمان جایگزین تستوسترون برای همه افراد مناسب یا ضروری نیست. رویکرد درمانی باید بر اساس علت زمینه‌ای و نیازهای خاص هر فرد مشخص شود.

بیشتر بخوانید: درمان مشکلات جنسی در مردان

بررسی و پرداختن به سایر عوامل احتمالی موثر در کاهش میل جنسی، مانند مسائل روانی یا روابط، عوامل سبک زندگی یا عوارض جانبی دارو نیز ضروری است. یک رویکرد جامع که مداخلات بیولوژیکی، حمایت روانشناختی و اصلاح سبک زندگی را ترکیب می‌کند، می‌تواند بهترین نتیجه را برای افرادی که دچار کاهش میل جنسی هستند، ارائه دهد.


در واقع، برای برخی افراد، بی‌میلی یا کاهش میل جنسی می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند شرایط پزشکی، نوع سبک زندگی یا مسائل روانی باشد. در چنین مواردی، جستجوی کمک پزشکی و مشاوره حرفه‌ای بسیار مهم است. در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:
بسته به علت زمینه‌ای، متخصص داروهایی را برای کاهش میل جنسی تجویز می‌کند. به عنوان مثال، اگر سطح پایین تستوسترون به عنوان علت شناسایی شود، درمان جایگزینی هورمونی (HRT) توصیه می‌شود. با این حال، بسیار مهم است که با یک متخصص مشورت کنید و به جای خوددرمانی، از راهنمایی‌های او پیروی کنید.
اصلاح سبک زندگی: ایجاد تغییرات مثبت در عادات سبک زندگی می‌تواند تاثیر زیادی بر میل جنسی داشته باشد. ترک سیگار، کاهش مصرف الکل، بهبود رژیم غذایی و ورزش و مدیریت سطح استرس، همه گام‌های مهمی هستند که می‌توانند بر سلامت کلی جنسی تاثیر بگذارند.
درمان بیماری‌های زمینه‌ای: درمان و مدیریت بیماری‌های زمینه‌ای مانند کم خونی، دیابت یا فشار خون بالا می تواند به بهبود میل جنسی کمک کند. معاینات پزشکی منظم و پیروی از درمان های تجویز شده برای مدیریت موثر این شرایط ضروری است.
حمایت روانی: در مواردی که عوامل روانشناختی در کاهش میل جنسی موثر هستند، کمک گرفتن از یک درمانگر یا مشاور جنسی واجد شرایط می‌تواند، مفید باشد. مشاوره درمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا مسائل عاطفی یا روانی که بر میل جنسی آنان تاثیر گذاشته را حل کنند.

بیشتر بخوانید: اختلالات مربوط به میل جنسی

چه عواملی موجب بی_میلی جنسی در مردان می_شود؟

نتیجه‌گیری


در بی میلی جنسی در مردان، علل مختلفی نقش دارند. مشکلات فیزیکی مانند کاهش سطح تستوسترون، بیماری‌های قلبی، دیابت، عوامل روانی مثل استرس، اضطراب، افسردگی و مشکلات رابطه نیز می‌تواند تاثیر داشته باشد.

زهرا امام (روانشناس)

مشاوره ازدواج ,خانواده ومشکلات زناشویی
درمان اختلالات روانشناختی (وسواس ,افسردگی و…)
- آموزش خانواده(ارتباط موثرزوجین شیوه های فرزندپروری ومهارت های زندگی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *