زهرا امام / مشاوره خانواده / شکست های عاطفی
۵ دقیقه
شکست های عاطفی

شکست های عاطفی

آنچه می خوانید...

شکست های عاطفی

یکی از سهمناک ترین و پر استرس ترین لحظات زندگی هر انسانی مرگ همسر یا مرگ معشوق و طلاق می باشد . طلاق فشار و استرس زیادی به فرد وارد می کند، اعتماد به نفس فرد را از بین می برد، چهره اجتماعی فرد را متزلزل می کند، تمرکز فرد را می گیرد و از همه مهم تر خود پندار فرد را زیر سوال می برد، روابط آن را تیره می کند و فرد را به تنهایی و انزوا می کشد، فرد احساس بی کسی می کند و معنای زندگی خود را از دست می دهد . دلیل اینکه ترک، جدایی و مرگ آنقدر سهمناک می باشد این است که افراد روش ها مقابله با آن را نمی دانند و نمی دانند که چطور بعد از یک طلاق و شکست عاطفی خود را بازیابی کنند .

شکست های عاطفی
شکست های عاطفی

می خواهیم بدانیم چه عاملی باعث می شود تا در یک رابطه عاطفی و جدی دچار شکست شویم . وقتی رابطه اول منجر به شکست شود عوامل تاثیر گذار شکست عاطفی در روابط بعدی چه چیزی می تواند باشد .

علت شکست های عاطفی

همه ی ما پنج نیازهیجانی داریم که باید در دوران کودکی به حد مطلوب و رضایت بخشی فراهم شود . اگر این پنج نیاز در دوران کودکی فراهم نشود چیزی در ذهن به عنوان تله های زندگی (طرحواره) به وجود می آید علت به وجود این آن چیست ؟

تمامی افراد در دوران کودکی آسیب های خورده اند حال این میزان آسیب دیدگی در برخی از افراد بیشتر و در برخی دیگر کمتر رخ می دهد . این آسیب ها می تواند انتقاد های شخصیتی، تحقیر کردن، تهدید و طرد باشد که برای کودکان طلاق بیشتر اتفاق می افتد و حتی مرگ که این آسیب ها باعث می شود تله زندگی (طرحواره) افراد به وجود آید .

تله زندگی (طرحواره) مانند: رهاشدگی، وابستگی، محرومیت هیجانی، بی اعتمادی یا بد رفتاری و اطاعت و … می باشد . این تله ها بعدا انتخاب فرد را جهت می دهند، بعدا زمانی است که فرد می خواهد یکی را به عنوان همسر انتخاب کند یا اینکه در یک رابطه عاطفی قرار می گیرد، در این زمان تله های زندگی (طرحواره) به فرد آسیب می زند .

به طور مثال: تا به حال شنیده اید که افراد به شما می گویند که این فرد علائم پرخاشگری، بدبینی را داشته بازهم با وجود این علائم شما این فرد را انتخاب کرده اید باید گفت که تله های زندگی (طرحواره) فرد است که فردی با چنین علائمی را انتخاب کرده است .

پس از شکست عاطفی چه باید کرد ؟

یکی از سوال های رایج در بین عموم افراد جامعه این است که بعد از شکست عاطفی چه باید کرد ؟ باز آفرینی زندگی بعد از شکست عاطفی به چه صورت است ؟ افراد دنبال راه کار های سریع هستند که در کوتاه مدت تاثیر گذار باشند . مسئله بسیار مهم در مورد رابطه عاطفی که یک مدت وجود داشته و فرد در آن سرمایه گذاری عاطفی داشته است و مدتی با هم دیگر وقت گذارنده و تفریح کرده اند موردی نیست که به راحتی فراموش و درمان شود .

آدم ها دچار شکست عاطفیمی شوند؛ گاه خود مقصرند، گاه طرف مقابل، گاه شرایط و اطرافیان و گاه همه این ها هر کدام سهمی در شکستشان دارد .

خیلی وقت ها آدم ها عاشق تصوری که از طرف مقابل دارند می شوند نه خود واقعی او؛ یعنی او را آنگونه که دوست دارند می بینند نه آنگونه که هست .

پس سعی کنیم تصوری که از طرف مقابل و شرایطش داریم به خود واقعی او نزدیک باشد . اینگونه نقص های او را هم بهتر می بینیم و این باعث کاهش وابستگی ما خواهد شد .

زهرا امام روانشناس (خانواده_ ازدواج_ طلاق_ کودک_ نوجوان_ اختلالات جنسی) جهت هر گونه مشاوره می توانید با شماره ی ۲۲۱۸۳۵۲۷ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام زهرا امام مراجعه نمایید .

سرگرم شدن به فعالیت های سالمی که دوست داریم در التیام عوارض ناشی از شکست عاطفی بسیار موثر است .

شکست عاطفی پایان راه نیست، آدم ها با هر کس احساسات خود را نزدیک ببینند با او انس می گیرند . تنها خداست که بی همتاست . هر کدام از ما در این دنیا همتاهای بسیاری داریم . پس می توان به یک زندگی جدید امیدوار بود . زندگی که اشتباهات گذشته در آن کمتر رخ دهد بویژه در انتخاب .

عشق هایی که به دنبال برخورد در یک محیط عمومی مثل پارک، محل کار یا حتی شبکه های اجتماعی به وجود می آید غالبا نمی تواند شناخت درستی از اعتقادات، اخلاق و رفتار طرف مقابل به ما بدهد . بسیار اتفاق افتاده که این جور عشق ها آغازی شیرین ولی پایانی تلخ دارد .

وابستگی عاطفی چیزی شبیه یک بیماری است که درمان آن بسیار دشوار است، پس خود را بیمار هر رهگذری نباید کرد.

همه ما در نهایت روزی از هم جدا خواهیم شد و تنها خداست که برایمان می ماند . کسی که با خدا انس بگیرد حتی از دست دادن شریک عاطفی نمی تواند او را از زندگی مایوس کند .

نتیجه گیری

شایان ذکر است، برای درمان شکست های عاطفی حتما با یک مشاور یا روانشناس متبحر در این زمینه صحبت کنید و کمک های تخصصی را دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به روانشناس خوب در تهران مراجعه نمایید .

برخی از خدمات زهرا امام روانشناس:

روانشناسی خانواده

مشاوره کودکان

مشاوره و سنجش پیش از ازدواج

روانشناسی کودک و نوجوان

زهرا امام (روانشناس)

مشاوره ازدواج ,خانواده ومشکلات زناشویی
درمان اختلالات روانشناختی (وسواس ,افسردگی و…)
- آموزش خانواده(ارتباط موثرزوجین شیوه های فرزندپروری ومهارت های زندگی)

یک پاسخ
  1. سلام من با یه نفر نامزد بودم و بعد یه مدت سر اختلاف خانواده هامون بهم خورد نامزادیمون خواستم بپرسم میشه کاری کرد تا اختلاف خانواده هامون برطرف بشه چون هنوز ما دوتاییمون همدیگر رو دوست داریم و باهم در ارتباطیم فقط میخواهم رابطه خانواده همونم خوب بشه بتونیم راحت تر ادامه بدیم بدون هیچ اختلافی.
    ممنون میشم جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *