زهرا امام / مشاوره قبل از ازدواج / راهنمای جامع درمان اضطراب
۵ دقیقه
درمان قطعی اضطراب

راهنمای جامع درمان اضطراب

آنچه می خوانید...

درمان اضطراب با شیوه‌هایی مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT)، مواجهه درمانی، درمان با پذیرش و تعهد ACT، درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی، اصلاح سبک زندگی، دارودرمانی، دریافت حمایت اجتماعی و خانوادگی و… انجام می‌شود. در صورتی که دچار اضطراب هستید، خواندن این متن به شما کمک می‌کند با انواع روش‌های آن آشنا شوید.

درمان اضطراب

روش‌های درمان اضطراب

برای درمان اضطراب از روش‌های متعددی استفاده می‌شود. در چند پاراگراف بعدی در مورد هر یک از این روش‌ها صحبت می‌کنیم.

درمان شناختی-رفتاری (CBT)

CBT یک روش درمانی شناخته شده و موثر برای اضطراب است. این رویکرد در شناسایی و به چالش کشیدن الگوهای فکری منفی و باورهایی که منجر به بروز اضطراب می‌شوند، تمرکز دارد. از طریق بازسازی شناختی، افراد یاد می‌گیرند که افکار غیرمنطقی را با افکار واقعی‌تر جایگزین کنند. این کار موجب کاهش سطح اضطراب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اختلالات اضطرابی

مواجهه درمانی

این شکل از درمان شامل قرار دادن تدریجی افراد در معرض موقعیت‌های اضطراب آور در یک محیط کنترل شده است. با رو به رو شدن و مقابله با ترس‌ها، افراد می‌توانند یاد بگیرند که اضطرابشان به مرور زمان کاهش می‌یابد و منجر به حساسیت زدایی و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

مشاوره آنلاین

بسیاری از متخصصین در این حوزه به منظور سهولت در امر خدمت رسانی از سایر روش ها استفاده می کنند تا درمانجو ها و مراجعین با کمک سامانه مشاوره آنلاین بتوانند به روند مشاوره خود رسیدگی کنند در عین حال که از بروز هر گونه آلودگی و مخاطراتی که امروزه خارج از منزل بسیار است در امان باشند.

 درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

ACTدرمان ACT یک ترکیبی از چهار رویکرد اصلی شامل توجه آگاهی، پذیرش، تعهد و تغییر رفتار است. هدف اصلی این درمان ایجاد انعطاف‌پذیری روانی در فرد است، به طوری که فرد با داشتن احساسات ناخوشایند و ناراحتی، به سمت رفتارهایی که بر اساس ارزش‌های شخصی برایش مهم است، حرکت کند.

روش_های درمان اضطراب

درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی

درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی شامل تمرین‌هایی مانند مدیتیشن و تمرین‌های تنفسی هستند که به افراد کمک می‌کنند تا آگاهی خود را از لحظه حال بالا برده، سطح آرامش را افزایش دهند و اضطراب را پایین بیاورند.

کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBSR) و درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBCT) دو رویکرد مشهور در این زمینه هستند MBSR اصولا برای کاهش استرس استفاده می‌شود و MBCT بیشتر در کاهش عود افسردگی استفاده می‌شود. هر دو رویکرد به افراد کمک می‌کنند تا با استفاده از تمرین‌های ذهن‌آگاهی، به طور آگاهانه و بدون سیاه ‌و سفید‌نمایی، درک بهتری از تجربه‌های خود پیدا کنند و بازتاب‌ آن‌ها در زندگی روزمره بهبود یابد.

این درمان‌ها با تمرکز بر تمرین‌های ذهنی، به افراد کمک می‌کنند تا به طور فعال و بدون قضاوت، با حالت ذهنی و احساسات خود در ارتباط بمانند. این تمرین‌ها موجب تمرکز و بهبود آگاهی فرد از خود و محیط پیرامون می‌شود.

بیشتر بخوانید: اختلال اضطراب اجتماعی

اصلاح سبک زندگی

۱. ورزش منظم: درگیر شدن در فعالیت بدنی، اندورفین را آزاد می کند، مواد شیمیایی طبیعی تقویت کننده خلق و خو که می تواند علائم اضطراب را کاهش دهد. ورزش همچنین باعث خواب بهتر، کاهش تنش عضلانی و بهبود سلامت کلی می شود.

۲. رژیم غذایی متعادل: یک رژیم غذایی مغذی که شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی های سالم است می تواند  نقش کمک کننده در سلامت روان داشته باشد. اجتناب از مصرف بیش از حد کافئین و شکر نیز توصیه می شود، زیرا می توانند علائم اضطراب را تشدید کنند.

۳. خواب کافی: کمبود خواب می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد. ایجاد یک روال خواب ثابت، ایجاد یک محیط خواب آرام و تمرین تکنیک های آرام سازی قبل از خواب می تواند تا حد زیادی کیفیت خواب را بهبود ببخشد.

۴. مدیریت استرس: یادگیری تکنیک‌های موثر مدیریت استرس، مانند تمرین‌های تنفس عمیق و مشغول شدن به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌هایی که باعث شادی می‌شوند، می‌تواند به کاهش سطح اضطراب کمک کند.

اصلاح سبک زندگی برای درمان اضطراب

سیستم‌های پشتیبانی

۱. حمایت اجتماعی: ایجاد یک شبکه حمایتی قوی از خانواده، دوستان یا گروه‌های حمایتی می‌تواند باعث همدلی و تشویق شود. به اشتراک گذاشتن تجارب و احساسات با افراد مورد اعتماد می تواند اضطراب را کاهش دهد و احساس تعلق را ایجاد کند.

۲. دریافت کمک حرفه‌ای: کمک گرفتن از متخصصان سلامت روان مانند روانشناسان یا روانپزشکان، برای درمان اضطراب بسیار مهم است. آن‌ها می توانند تشخیص‌های دقیقی ارائه دهند و برنامه‌های درمانی مناسب را در نظر بگیرند.

دارودرمانی

در برخی موارد، دارو برای کنترل علائم اضطراب تجویز می‌گردد. معمولا از داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و مسدودکننده‌های بتا برای درمان استفاده می‌شود. بسته به نوع اختلال اضطرابی که فرد به آن دچار است، و همچنین سایر ویژگی های سلامت روانی و جسمی او، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان داروهای مناسب را تجویز خواهد کرد.

داروهای درمان اضطراب باید حتما تحت نظر پزشک و طبق دستور مصرف شوند. ممکن است برای بیمار عوارض جدی به همراه داشته باشند. بنابراین از مصرف خودسرانه دارو یا طبق پیشنهاد افراد غیر متخصص، خودداری کنید.

نتیجه‌گیری

درمان اضطراب یک فرایند چند وجهی است که نیازمند اتخاذ یک رویکرد جامع است. با ترکیب مداخلات درمانی، اصلاح سبک زندگی و سیستم‌های حمایتی، افراد می‌توانند به طور موثر اضطراب خود را کنترل کنند.


زهرا امام (روانشناس)

مشاوره ازدواج ,خانواده ومشکلات زناشویی
درمان اختلالات روانشناختی (وسواس ,افسردگی و…)
- آموزش خانواده(ارتباط موثرزوجین شیوه های فرزندپروری ومهارت های زندگی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *