زهرا امام / نوروفیدبک / تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز
۵ دقیقه
افزایش تمرکز از طریق درمان نوروفیدبک

تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز

آنچه می خوانید...

تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز چگونه است؟حواس پرتی یکی از مشکلاتی است که هر لحظه ممکن است با آن مواجه شوید، این مشکل در برخی موارد می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. در عصر دیجیتال، عوامل متفاوتی می‌تواند در حواس پرتی تاثیرگذار باشند، به عنوان مثال نوتیفیکیشن‌های گوشی تلفن همراه یا افکار متفاوتی که هر لحظه به ذهن هجوم می‌آورند همگی می‌توانند به عنوان عاملی برای حواس پرتی مانع از انجام فعالیت‌های روزمره‌ی ما شود.

در بین این دنیای آشفته، نوروفیدبک به عنوان پرتو امیدی در درمان حواس پرتی می‌تواند بر افزایش تمرکز موثر باشد. نوروفیدبک بیشتر از ۳۰ سال است که جهت درمان مشکلات بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر بهبود تمرکز یکی از مزایای این روش درمانی است که در ادامه‌ی این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز

روش درمان نوروفیدبک برای تمرکز

نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی است که از فناوری‌های پیشرفته جهت مشاهده و تعدیل فعالیت امواج مغزی استفاده می‌نماید. نوروفیدبک یک تمرین مغزی پیچیده است که معمولا همراه با الکتروآنسفالوگرافی انجام می‌شود.

روش درمان بدین صورت است که حسگرهایی روی پوست سر قرار داده می‌شود. این حسگرها سیگنال‌های الکتریکی که از مغز خارج می‌شوند را تشخیص می‌دهند و توسط نرم افزارهای مختلف به تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌پردازند. سپس بازخورد حاصل از این امواج ارائه می‌شود.

در طی جلسات درمانی بیمار می‌آموزد که الگوهای امواج مغزی خود را تغییر دهد و آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم نماید تا با نیاز آن‌ها جهت تمرکز تطابق داشته باشد.

در طی یک جلسه‌ی درمان ابتدا بازخوردی واقعی از فعالیت امواج مغزی به بیمار ارائه می‌شود و بیمار می‌تواند از این بازخورد به عنوان راهنما استفاده نماید. مغز با استفاده از این راهنما، الگوهای خود را شناسایی و اصلاح نماید در نتیجه فرکانس‌هایی امواج مغزی تولید شده جهت تمرکز اصلاح می‌شود. این فرآیند خودتنظیمی اصول کار جلسات نوروفیدبک جهت تمرکز را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: درمان وسواس با نوروفیدبک

عملکرد مغز برای تمرکز

جهت درک این موضوع که نوروفیدبک چگونه بر تمرکز تاثیر دارد باید عملکرد مغز را درک کنیم. مغز انسان در فرکانس‌های مختلفی فعالیت دارد، هر کدام از این فرکانس‌ها مرتبط با حالت‌های ذهنی خاصی هستند. به عنوان مثال زمانی که ما در هوشیاری کامل به سر می‌بریم امواج بتا که منجر به افزایش تمرکز ما جهت انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود. امواج تتا زمانی که در حالت آرامش و خیال پردازی قرار داریم فعال هستند.

مزایای نورفیدبک بر تمرکز

مزایای نورفیدبک بر تمرکز

درمان نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی است که در کوتاهترین مدت می‌تواند اثربخشی بسیاری برای افزایش تمرکز داشته باشد. تاثیر نورفیدبک در گذشته در درمان اختلالات عصبی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال پس از سانحه، وسواس فکری و … در تحقیقات بسیاری به اثبات رسیده بود و در سال‌های اخیر نیز تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز شناسایی شده و در درمان بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوروفیدبک می‌تواند در توانایی‌های شناختی، تصمیمات هیجانی و به طور کلی بر بهبود تمرکز تاثیر مثبتی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: درمان اوتیسم با نوروفیدبک

افزایش تمرکز از طریق درمان نوروفیدبک

نوروفیدبک به عنوان یک کاتالیزور عمل می‌نماید و با هدایت مغز باعث افزایش تمرکز و توجه می‌شود. در طی جلسات نوروفیدبک، افراد آموزش می‌بینند که الگوهای امواج مغزی خود را تشخیص بدهند و آن‌ها را اصلاح کنند. این درمان در طولانی مدت باعث افزایش تمرکز می‌شود. بازخوردی که آنالیزهای دستگاه در زمان واقعی ارائه می‌دهند باعث می‌شوند تا تنظیمات مغزی به صورت آگاهانه انجام شود و توانایی‌های ذهن جهت افزایش تمرکز بهبود بیابد.

تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز

افراد بسیاری که از درمان نوروفیدبک جهت افزایش تمرکز استفاده کرده‌اند تاثیر نورفیدبک را بدین صورت ذکر کرده‌اند:

  • افزایش تمرکز جهت مطالعه بدون حواس پرتی توسط عوامل بیرونی
  • افزایش تمرکز جهت به اتمام رسیدن انواع فعالیت‌ها
  • افزایش تمرکز در کودکان جهت انجام تکالیف مدرسه
تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز

نتیجه‌گیری

در دنیایی که به نظر می‌رسد تمام عوامل در تلاش برای پرت کردن حواس و از بین بردن تمرکز  هستند، درمان نوروفیدبک می‌تواند روزنه‌ی امیدی باشد برای افرادی که به دلیل حواس پرتی قادر نیستند هیچ گونه فعالیتی را به طور کامل به اتمام برسانند.

سوالات متداول

زهرا امام (روانشناس)

مشاوره ازدواج ,خانواده ومشکلات زناشویی
درمان اختلالات روانشناختی (وسواس ,افسردگی و…)
- آموزش خانواده(ارتباط موثرزوجین شیوه های فرزندپروری ومهارت های زندگی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *