زهرا امام / اختلال خواب / تاثیرات معجزه‌آسای نوروفیدبک برای ورزشکاران
۵ دقیقه
نوروفیدبک برای ورزشکاران

تاثیرات معجزه‌آسای نوروفیدبک برای ورزشکاران

آنچه می خوانید...

عملکرد بهینه‌ی مغز یکی از نگرانی‌هایی است که ورزشکاران حرفه‌ای با آن مواجه هستند. همان اندازه که آمادگی جسمانی برای ورزشکاران ضروری است، عملکرد مغز نیز اهمیت دارد. نوروفیدبک برای ورزشکاران یکی از روش‌هایی است که می‌تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد. در نتیجه ورزشکاران حرفه‌ای که از نوروفیدبک استفاده می‌توانند نتایج بهتری در مسابقات به دست بیاورند.

نوروفیدبک برای ورزشکاران

نورفیدبک برای ورزشکاران چگونه عمل می‌کند

نوروفیدبک برای ورزشکاران با استفاده از حسگرهایی، فعالیت مغز ورزشکاران  را ارزیابی می‌نماید و بازخوردهایی ارائه می‌دهد که فرد می‌تواند الگوی امواج مغزی را تنظیم نماید. در واقع ابتدا فعالیت‌های مغز با حسگرهای کوچکی که روی سر قرار می‌گیرد کنترل می‌شود و سپس یک نمایش یا بازی ویدیویی نمایش داده می‌شود و تولید امواج مغزی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر الگوی مغزی بهینه باشد، مغز پاداش دریافت می‌کند.

تغییراتی که روی الگوهای مغزی به تدریج ایجاد می‌شود مشابه رشد عضلات در ورزشکاران و یا بهبود یک حرکت با تمرین مداوم است که به مرور زمان ایجاد می‌شود. این روش برای بهبود توانایی‌های شناختی و افزایش عملکرد ورزشی به کار می‌رود.

نوروفیدبک برای ورزشکاران به دلیل پتانسیل‌هایی که در افزایش عملکرد ورزشی دارد در بین بیشتر رشته‌های ورزشی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. در حال حاضر بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای و قهرمانان المپیاد از روش‌های نوروفیدبک برای بهبود عملکرد مغزی خود استفاده می‌کنند.

تاثیر نوروفیدبک بر ورزشکاران

نوروفیدبک به روش‌های مختلفی می‌تواند عملکرد ورزشکاران را بهبود ببخشد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌نمائیم.

بهبود تمرکز

نوروفیدبک برای ورزشکاران به حرکات صحیح ورزشی نیاز دارد. انجام حرکات صحیح ورزشی نیاز به تمرکز و توجه دارد. مغز فشار سنگینی را برای جلوگیری از حواس پرتی و تمرکز هنگام تمرین تحمل می‌کند. هر کدام از رشته‌های ورزشی به سطح متفاوتی از تمرکز و توجه نیاز دارد. نوروفیدبک با بهبود عملکرد مغز می‌تواند میزان تمرکز و توجه هنگام انجام تمرینات ورزشی را بهبود ببخشد.

نوروفیدبک برای ورزشکاران

بهبود کنترل احساسی در نوروفیدبک برای خواب

هنگامی که بدن تحت استرس و اضطراب است، عملکرد مناسب بدن کاهش می‌یابد. این وضعیت هنگام یک مسابقه‌ی حساس می‌تواند تاثیر منفی بر روی نتایج بازی داشته باشد. نوروفیدبک باعث ثبات وضعیت احساسی ورزشکار می‌شود تا در هنگام بروز استرس و اضطراب بتواند عواطف خود را کنترل نماید تا تاثیری روی عملکرد ورزشی او نداشته باشد.

نوروفیدبک به طور کلی میزان اضطراب را کاهش می‌دهد و در درمان استرس نقش بسزایی دارد، همچنین باعث می‌شود فرد در شرایطی که تحت هیجان بالایی قرار دارد همچنان عملکرد مناسبی داشته باشد.

کند کردن روند زوال عقل

با افزایش سن، قسمت‌هایی از مغز مانند حافظه عملکرد ضعیفی پیدا می‌کنند. همان گونه که تمرینات ورزشی برای حفظ تناسب اندام ضروری است، تمرین مغز نیز برای حفظ عملکرد مغز اهمیت دارد. نورفیدبک می‌تواند مغز را تمرین دهد تا توانایی خود در بالاترین سطح ممکن حفظ نماید. زمانی که مغز توانایی‌های اصلی خود را حفظ کند، کیفیت عملکرد ورزشکاران نیز با افزایش سن، ضعیف نمی‌شود.

بهبود روند خواب در نوروفیدبک برای ورزشکاران

خواب مناسب تاثیر مستقیمی در عملکردهای فرد در طی روز دارد. هم عملکرد فکری هم عملکرد جسمانی نیازمند خواب کافی و آرام است. خواب همچنین می‌تواند در روند بهبود سلامت جسمانی ورزشکاران نیز تاثیر چشمگیری داشته باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده نوروفیدبک می‌تواند هم کیفیت خواب و هم عمق خواب را بهبود ببخشد در نتیجه عملکرد جسمی و ذهنی ورشکاران تقویت می‌شود.

نوروفیدبک برای ورزشکاران

بازیابی عملکرد مغزی پس از آسیب‌های وارد شده به مغز در نوروفیدبک برای ورزشکاران

آسیب مغزی می‌تواند طی یک ضربه‌ی شدید و یا ضرباتی با شدت متوسط که به صورت مداوم در طی چند سال وارد می‌شود به وجود بیاید (به عنوان مثال ضربات متعددی که در طی چندین سال به سر فوتبالیست‌ها وارد می‌شود). آسیب‌های وارد شده به مغز می‌تواند به تدریج مشکلاتی را در توجه، تمرکز، کنترل تعادل و یا کنترل احساسات ایجاد نماید و زمینه‌ی مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و یا حتی تشنج را فراهم کند.

این ورزشکاران در معرض اختلالی به نام سندرم پس از ضربه مغزی هستند که با علائمی مانند سردرد، کمبود توجه، تحریک پذیری و تغییر رفتار مشخص می‌شود. با ارزیابی‌های دقیقی که هنگام نوروفیدبک از مغز انجام می‌شود می‌توان افت عملکرد مغزی در ورزشکاران پس از آسیب مغزی را بررسی کرد و آن را به تدریج ترمیم نمود. نوروفیدبک با ایجاد شبکه‌های عصبی جدید و ترمیم شبکه‌های موجود می‌تواند به مغز آموزش دهد که عملکرد طبیعی خود را بازیابی نماید.

نتایج نوروفیدبک برای ورزشکاران

ما این توانایی را نداریم که مغز خود را وادار کنیم تا امواج مغزی مختلف را در سطح عالی داشته باشد. با این وجود می‌توانیم مغز را به گونه‌ای آموزش دهیم که پردازش اطلاعات را سریعتر انجام دهد، میزان تنش را در شرایط مختلف ثابت نگه دارد و به طور کلی عملکرد بهتری داشته باشد. تمام این موارد می‌تواند به تدریج عملکرد ورزشکاران را در مسابقات بهبود ببخشد.

سوالات متداول

کلام آخر

نورفیدبک روشی مناسب برای بهبود عملکرد مغز در کنار عملکرد جسمانی است که به تمام ورزشکاران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. نورفیدبک برای ورزشکاران در هر سنی قابل انجام است. افراد تازه کار که به تازگی ورزش را شروع کرده‌اند نیز می‌توانند برای بهبود و پیشرفت سریع‌تر در رشته‌ی ورزشی خود از روش نوروفیدبک استفاده کنند.

زهرا امام (روانشناس)

مشاوره ازدواج ,خانواده ومشکلات زناشویی
درمان اختلالات روانشناختی (وسواس ,افسردگی و…)
- آموزش خانواده(ارتباط موثرزوجین شیوه های فرزندپروری ومهارت های زندگی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *